
|
Protocol privind pregatirea pentru
situatii de urgenta a elevilor din învatamântul preuniversitar
(Proiect)
In baza prevederilor art. 133 din Legea învatamântului
nr. 84/1995, ale prevederilor art. 36, alin. (1) si (2) din Legea protectiei
civile nr. 481/2004 si ale art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 60/1997
privind apararea împotriva incendiilor, aprobata prin Legea nr.212/1997,
Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta încheie urmatorul Protocol cu privire la pregatirea
pentru situatii de urgenta a elevilor din învatamântul preuniversitar:
I. DISPOZITII GENERALE
1. Scopul pentru care se încheie Protocolul îl reprezinta
asigurarea pregatirii elevilor pentru formarea unor comportamente adecvate
în situatii de urgenta.
2. Pregatirea pentru situatii de urgenta cuprinde:
a) pregatirea pentru apararea împotriva incendiilor;
b) pregatirea pentru situatii de protectie civila.
3. Obiectivele generale urmarite în pregatirea pentru situatii
de urgenta sunt urmatoarele:
a) cunoasterea principalelor tipuri de risc, a formelor de manifestare
a acestora, a masurilor de protectie, precum si a modului de actiune
si comportare în situatia producerii lor;
b) formarea si perfectionarea deprinderilor practice privind modul de
comportare pe timpul situatiilor de urgenta;
c) formarea capacitalii de a folosi cunostintele în domeniul situatiilor
de urgenta pentru reglarea si influentarea comportamentului propriu
si de grup si dezvoltarea spiritului de întrajutorare.
4. Elevii claselor primare se pregatesc avându-se în vedere
ca acestora sa li se asigure cunostintele generale despre situatiile
de urgenta: principalele tipuri de risc si urmarile acestora asupra
sanatatii populatiei; semnalele de alarmare si avertizare; mijloacele
individuale de protectie; comportamentul si modalitatile de limitare
a urmarilor dezastrelor; masurile de prim ajutor în situatii de
urgenta.
5. Elevii gimnaziilor se pregatesc pentru dobândirea cunostintelor
privind: semnalele de alarmare si avertizare transmise prin mijloace
specifice si mass-media; folosirea mijloacelor de protectie individuala
si colectiva; acordarea primului ajutor si transportul ranitilor; respectarea
regulilor de prevenire a incendiilor în gospodariile cetatenilor
si pe timpul drumetiilor, excursiilor sau cazarii în comun; identificarea
surselor de incendiu; modul de comportare în caz de incendiu;
modalitatile teoretice si practice pentru stingerea focului; profesia
de pompier si salvator; obligatiile si drepturile cetatenilor în
situatii de urgenta; importanta sociala a activitatii de interventie
în situatii de urgenta.
6. Elevii liceelor si scolilor profesionale se pregatesc avându-se
în vedere însusirea si perfectionarea cunostintelor despre:
factori si tipuri de risc; arme de distrugere în masa; semnale
de înstiintare, avertizare si alarmare; protectia nucleara, radiologica,
chimica si biologica; protectia prin adapostire si evacuare; limitarea
si înlaturarea urmarilor situatiilor de urgenta; comportamentul
populatiei în caz de dezastre si în alte situatii care pot
pun în pericol viata si sanatatea acesteia.
7. Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta stabilesc, de comun acord, temele si activitatile
educative care se includ în cadrul orelor de dirigentie si în
planurile activitatilor extrascolare.
8. Sugestiile de teme, obiectivele didactice, precum si strategiile
de realizare a acestora sunt prevazute în anexele nr. 1 si 2,
care fac parte integranta din prezentul Protocol.
9. Pregatirea în domeniul situatiilor de urgenta se executa de
cadrele didactice din unitatile de învatamânt, în
colaborare cu specialisti din Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta si inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti din
subordine.
10. Suporturile de cursuri , brosurile, pliantele etc. cu tematica de
specialitate se elaboreaza în parteneriat, de Ministerul Educatiei
si Cercetarii, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, respectiv
de structurile subordonate acestora la nivel teritorial, precum si de
ministerele si institutiile care îndeplinesc functii de sprijin,
potrivit domeniului specific de competenta.
11. Materialul bibliografic necesar pregatirii pentru situatii de urgenta
se asigura sau se avizeaza, dupa caz de Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta
12. Fiecare unitate/institutie de învatamânt desfasoara,
semestrial, cel putin un antrenament practic de simulare a modului de
actiune în cazul producerii unui dezastru. În acest sens,
vor primi sprijin din partea inspectoratelor judetene/al municipiului
Bucuresti pentru situatii de urgenta.
13. Anual, se vor desfasura cu elevii concursuri cu tematica de protectie
civila si din doi în doi ani concursuri cu tematica de prevenire
si stingerea incendiilor, în baza Regulamentelor de organizare
si desfasurare emise de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu avizul
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
II. OBLIGATIILE MINISTERULUI EDUCATIEI SI CERCETARII
14. Ministerul Educatiei si Cercetarii are urmatoarele obligatii:
a) asigura planificarea în cadrul orelor de dirigentie si în
programele de activitati extrascolare a tematicii de pregatire în
domeniul situatiilor de urgenta;
b) asigura pregatirea cadrelor didactice în vederea integrarii
cunostintelor referitoare la situatiile de urgenta în cadrul disciplinelor
predate, functie de specificul acestora;
c) participa la elaborarea brosurilor, pliantelor si a tuturor materialelor
documentare cu tematica de specialitate si le difuzeaza unitatilor scolare
prin inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti;
d) organizeaza, anual, în colaborare cu Inspectoratul General
pentru Situatii de Urgenta Tabara Nationala în care sa se desfasoare
faza nationala a concursurilor cu elevii ,,Cu viata mea apar viata"
si din doi în doi ani cu cercurile tehnico - aplicative “Prietenii
Pompierilor”;
e) emite, cu avizul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta
Regulamentele de organizare si desfasurare a concursurilor cu elevii
,,Cu viata mea apar viata" si cu cercurile tehnico - aplicative
„Prietenii Pompierilor";
f) organizeaza, prin inspectoratele scolare, concursurile de specialitate,
fazele pe unitati scolare, localitati/zone si judet;
g) asigura, prin inspectoratele scolare, conditiile corespunzatoare
de pregatire a echipajelor câstigatoare la nivel judetean/teritorial
pentru participarea la fazele nationale;
h) desemneaza specialisti în vederea pregatiri echipajelor si
participarii la concursurile internationale de specialitate;
i) asigura participarea comunitatilor scolare la exercitiile si activitatile
practic-educative organizate si conduse de Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta si unitatile subordonate;
j) dispune planificarea de fonduri financiare pentru asigurarea cheltuielilor
de transport, cazare, masa, precum si a taxelor specifice de participare,
pentru echipajele si cadrele didactice însotitoare, atât
la concursurile organizate la nivel national cât si international;
k) asigura, prin inspectoratele scolare, participarea directorilor de
scoli, în perioada premergatoare începerii anului scolar
sau ori de câte ori este nevoie, la instruirile organizate de
inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii de
urgenta;
1) analizeaza, anual, la nivelul ministerului si semestrial, la nivelul
inspectoratelor scolare modul de organizare si desfasurare a pregatirii
în domeniul situatiilor de urgenta;
m) se preocupa pentru atragerea de resurse fmanciare extrabugetare pentru
desfasurarea activitatilor specifice;
n) colaboreaza cu ministerele si celelalte institutii care îndeplinesc
functii de sprijin în cadrul Sistemului National de Management
al Situatiilor de Urgenta, în scopul eficientizarii activitatii
educative pentru situatii de urgenta;
o) coordoneaza, spnjina si îndruma inspectoratele scolare si unitatile
de învatamânt privind desfâsurarea activitatilor de
pregatire în domeniul situatiilor de urgenta.
III. OBLIGATIILE INSPECTORATULUI GENERAL PENTRU
SITUATII DE URGENTA
15. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta are urmatoarele
obligatii:
a) asigura asistenta de specialitate Ministerul Educatiei si Cercetarii
in activitatea de educare a elevilor in domeniul situatiilor de urgenta;
b) acorda sprijin, prin unitatile teritoriale subordonate si personalul
de specialitate cu atributii în domeniu din cadrul localitatilor,
inspectoratelor scolare si unitatilor de învatamânt in organizarea
si desfasurarea activitatilor de pregatire;
c) organizeaza si desfasoara cu comunitatile scolare exercitii si activitati
practic-educative;
d) elaboreaza si actualizeaza periodic tematica de pregatire;
e) avizeaza Regulamentele de organizare si desfâsurare a concursurilor
cu elevii ,,Cu viata mea apar viata" si cu cercurile tehnico -
aplicative „Prietenii Pompierilor";
f) organizeaza., anual, în colaborare cu Ministerul Educatiei
si Cercetarii Tabara Nationala în care sa se desfasoare faza nationala
a concursurilor cu elevii ,,Cu viata mea apar viata" si din doi
în doi ani cu cercurile tehnico - aplicative ,Pnetenii Pompierilor";
g) acorda asistenta tehnica de specialitate, prin unitatile teritoriale
din subordine, pentru organizarea si desfasurarea concursurilor de specialitate,
fazele pe unitati scolare, localitati/zone si judet;
h) asigura, prin inspectoratele din subordine, pregatirea echipajelor
câstigatoare la nivel judetean/teritorial pentru participarea
la fazele nationale;
i) asigura, prin inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti pentru
situatii de urgenta, instruirea directorilor de scoli, în perioada
premergatoare începerii anului scolar sau on de câte on
este nevoie, privind organizarea pregatirii în domeniul situatiilor
de urgenta;
j) acorda sprijin de specialitate în pregatirea echipajelor reprezentative
si participa la concursurile de specialitate la nivel international;
k) analizeaza, anual, la nivelul Inspectoratului General si semestrial,
la nivelul inspectoratelor judetene modul de organizare si desfasurare
a pregatirii în domeniul situatiilor de urgenta;
1) elaboreaza brosuri, pliante si alte materiale documentare în
colaborare cu ministerele si celelalte institutii care îndeplinesc
functii de sprijin în cadrul Sistemului National de Management
al Situatiilor de Urgenta;
m) coordoneaza, îndruma si sprijina unitatile subordonate în
organizarea si desfasurarea activitatilor de pregatire pentru situatii
de urgenta.
DISPOZITII FINALE
16. Prezentul Protocol se aplica începând cu anul scolar
2005 - 2006.
17. Prezentul Protocol se încheie în doua exemplare, cite
unul pentru fiecare institutie.
18. Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta,
prin compartimentele de specialitate, vor transmite prevederile acestui
protocol structurilor din
subordine pentru aducere la îndeplinire.
INSPECTOR GENERAL MINISTRUL EDUCATIEI SI
General maior CERCETARII
Vladimir SECARA Mircea MICLEA
Anexa 1
SUGESTII DE TEME
Pregatire pentru aparare împotriva incendiilor
1. Rolul focului în viata omului.
2. Cauze de incendiu.
3. Masuri de prevenire si stingere a incendiilor.
4. Urmari ale incendiilor.
5. Stingerea unui incendiu.
6. Comportarea în caz de incendiu.
7. Primul ajutor în caz de incendiu.
8. Reguli de prevenire a incendiilor în scoala, locuinta si gospodarie.
9. Protectia mediului înconjurator împotriva incendiilor.
10. Despre profesia de pompier.
Pregatirea pentru situatii de protectie civila
1. Notiuni despre dezastre.
2. Dezastre naturale.
3. Dezastre datorate activitatii umane.
4. Evenimente atipice care pot provoca situatii de urgenta.
5. Înstiintarea, avertizarea si alarmarea în situatii de
urgenta.
6. Mijloace individuale de protectie.
7. Mijloace colective de protectie.
8. Adapostirea si evacuarea în situatii de urgenta.
9. Primul ajutor sanitar în cazul producerii situatiilor de urgenta.
10. Comportamentul populatiei în caz de dezastre.
11. Limitarea si înlaturarea efectelor dezastrelor.
12. Impactul dezastrelor asupra mediului.
Anexa 2
OBIECTIVE SI STRATEGII DE REALIZARE
Componenta |
Obiective |
|
Strategii de realizare |
|
|
|
|
Activitati |
Metode |
Mijloace didactice |
Produse ale
activitatii
|
Educatia
privind
apârarea împotriva
incendiilor
|
Elevul va fi capabil:
- Sa utilizeze corect sursele
de aprindere din locuinte si
gospodarie;
- Sa recunoasca sursele
potentiale de producere a
incendiilor;
- Sa stie sa stinga un început
de incendiu;
- Sa foloseasca mijloacele de
stins incendii;
- Sa acorde primul ajutor în
caz de arsuri si intoxicatii;
- Sa cunoasca posibilitatile
de salvare în caz de incendiu;
- Sa aplice normele de
prevenire si stingere a
incendiilor;
- Sa-si formeze comportamente preventive si de aparare împotriva
incendiilor;
- Sa-si formeze o atitudine pozitiva fata de profesia de pompier.
|
• Concursuri
tematice;
• Întâlniri cu
specialisti;
• Mese rotunde;
• Conferinte;
• Vizionari de
casete, filme
documentare;
• Jocuri interactive;
• Antrenamente
practice;
• Exercitii de simulare;
• Excursii si
drumetii tematice;
• Realizarea unor
proiecte;
• Cercul “prietenii pompierilor"
|
• Prelegerea;
• Lectura;
• Dialogul;
• Conversatia;
• Dezbaterea;
• Jocul de rol;
• Exercitiul;
• Simularea;
•Problematizarea;
• Studiul de caz.
|
• Brosuri;
• Pliante;
• Afise;
• Articole din presa;
• Filme;
• Casete audio-
vizuale;
• Fotografii;
•Echipamente
specifice;
• Radio- -televiziunea.
|
• Cunostinte;
• Deprinderi;
• Abilitati;
• Aptitudini;
•Comportamente;
• Atitudini.
|
Educatia
pentru
protectia
civila |
Elevul va fi capabil:
• Sa clasifice dezastrele dupa natura si cauzele care le produc;
• Sa identifice si sa localizeze principalele dezastre care
afecteaza teritoriul national;
• Sa cunoasca cauzele si sa recunoasca formele de manifestare
a dezastrelor naturale si a celor datorate activitatii umane;
• Sa identifice evenimentele atipice care pot produce situatii
de urgenta;
• Sa cunoasca sistemul de înstiintare, avertizare si
alarmare a populatiei si sa actioneze în functie de specificul
acestuia;
• Sa foloseasca mijloacele de protectie individuala si colectiva;
• Sa cunoasca si sa apliceregulile de comportament pentru
fiecare tip de dezastru în parte;
• Sa acorde prim ajutor în diferite situatii de protectie
civila;
• Sa aplice modalitatile de interventie si de ocrotire a mediului
ambiant;
• Sa-si dezvolte stapânirea de sine si spiritul de întrajutorare
în situatii de urgenta.
|
• Concursuri
tematice;
• Întâlniri cu
specialisti;
• Mese rotunde;
• Conferinte;
• Vizionari de
casete, filme
documentare;
• Jocuri interactive;
•Antrenamente
practice;
• Exercitii de
simulare,
• Excursii si drumetii tematice;
• Realizarea unor proiecte
|
• Prelegerea;
• Lectura;
• Dialogul;
• Conversatia;
• Dezbaterea;
• Jocul de rol;
• Exercitiul;
• Simularea;
•Problematizarea;
• Studiul de caz.
|
• Brosuri;
• Pliante;
• Afise;
• Articole din presa;
• Filme;
• Casete audio-vizuale;
• Fotografii;
•Echipamente specifice;
• Radio--televiziunea.
|
• Cunostinte;
• Deprinderi;
• Abilitati;
• Aptitudini;
•Comportamente;
• Atitudini.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|