bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Protocol privind pregatirea pentru situatii de urgenta a elevilor din învatamântul preuniversitar

(Proiect)

In baza prevederilor art. 133 din Legea învatamântului nr. 84/1995, ale prevederilor art. 36, alin. (1) si (2) din Legea protectiei civile nr. 481/2004 si ale art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 60/1997 privind apararea împotriva incendiilor, aprobata prin Legea nr.212/1997, Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta încheie urmatorul Protocol cu privire la pregatirea pentru situatii de urgenta a elevilor din învatamântul preuniversitar:

I. DISPOZITII GENERALE

1. Scopul pentru care se încheie Protocolul îl reprezinta asigurarea pregatirii elevilor pentru formarea unor comportamente adecvate în situatii de urgenta.
2. Pregatirea pentru situatii de urgenta cuprinde:
a) pregatirea pentru apararea împotriva incendiilor;
b) pregatirea pentru situatii de protectie civila.
3. Obiectivele generale urmarite în pregatirea pentru situatii de urgenta sunt urmatoarele:
a) cunoasterea principalelor tipuri de risc, a formelor de manifestare a acestora, a masurilor de protectie, precum si a modului de actiune si comportare în situatia producerii lor;
b) formarea si perfectionarea deprinderilor practice privind modul de comportare pe timpul situatiilor de urgenta;
c) formarea capacitalii de a folosi cunostintele în domeniul situatiilor de urgenta pentru reglarea si influentarea comportamentului propriu si de grup si dezvoltarea spiritului de întrajutorare.
4. Elevii claselor primare se pregatesc avându-se în vedere ca acestora sa li se asigure cunostintele generale despre situatiile de urgenta: principalele tipuri de risc si urmarile acestora asupra sanatatii populatiei; semnalele de alarmare si avertizare; mijloacele individuale de protectie; comportamentul si modalitatile de limitare a urmarilor dezastrelor; masurile de prim ajutor în situatii de urgenta.
5. Elevii gimnaziilor se pregatesc pentru dobândirea cunostintelor privind: semnalele de alarmare si avertizare transmise prin mijloace specifice si mass-media; folosirea mijloacelor de protectie individuala si colectiva; acordarea primului ajutor si transportul ranitilor; respectarea
regulilor de prevenire a incendiilor în gospodariile cetatenilor si pe timpul drumetiilor, excursiilor sau cazarii în comun; identificarea surselor de incendiu; modul de comportare în caz de incendiu; modalitatile teoretice si practice pentru stingerea focului; profesia de pompier si salvator; obligatiile si drepturile cetatenilor în situatii de urgenta; importanta sociala a activitatii de interventie în situatii de urgenta.
6. Elevii liceelor si scolilor profesionale se pregatesc avându-se în vedere însusirea si perfectionarea cunostintelor despre: factori si tipuri de risc; arme de distrugere în masa; semnale de înstiintare, avertizare si alarmare; protectia nucleara, radiologica, chimica si biologica; protectia prin adapostire si evacuare; limitarea si înlaturarea urmarilor situatiilor de urgenta; comportamentul populatiei în caz de dezastre si în alte situatii care pot pun în pericol viata si sanatatea acesteia.
7. Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta stabilesc, de comun acord, temele si activitatile educative care se includ în cadrul orelor de dirigentie si în planurile activitatilor extrascolare.
8. Sugestiile de teme, obiectivele didactice, precum si strategiile de realizare a acestora sunt prevazute în anexele nr. 1 si 2, care fac parte integranta din prezentul Protocol.
9. Pregatirea în domeniul situatiilor de urgenta se executa de cadrele didactice din unitatile de învatamânt, în colaborare cu specialisti din Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti din subordine.
10. Suporturile de cursuri , brosurile, pliantele etc. cu tematica de specialitate se elaboreaza în parteneriat, de Ministerul Educatiei si Cercetarii, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, respectiv de structurile subordonate acestora la nivel teritorial, precum si de ministerele si institutiile care îndeplinesc functii de sprijin, potrivit domeniului specific de competenta.
11. Materialul bibliografic necesar pregatirii pentru situatii de urgenta se asigura sau se avizeaza, dupa caz de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
12. Fiecare unitate/institutie de învatamânt desfasoara, semestrial, cel putin un antrenament practic de simulare a modului de actiune în cazul producerii unui dezastru. În acest sens, vor primi sprijin din partea inspectoratelor judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta.
13. Anual, se vor desfasura cu elevii concursuri cu tematica de protectie civila si din doi în doi ani concursuri cu tematica de prevenire si stingerea incendiilor, în baza Regulamentelor de organizare si desfasurare emise de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu avizul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.

II. OBLIGATIILE MINISTERULUI EDUCATIEI SI CERCETARII

14. Ministerul Educatiei si Cercetarii are urmatoarele obligatii:
a) asigura planificarea în cadrul orelor de dirigentie si în programele de activitati extrascolare a tematicii de pregatire în domeniul situatiilor de urgenta;
b) asigura pregatirea cadrelor didactice în vederea integrarii cunostintelor referitoare la situatiile de urgenta în cadrul disciplinelor predate, functie de specificul acestora;
c) participa la elaborarea brosurilor, pliantelor si a tuturor materialelor documentare cu tematica de specialitate si le difuzeaza unitatilor scolare prin inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti;
d) organizeaza, anual, în colaborare cu Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta Tabara Nationala în care sa se desfasoare faza nationala a concursurilor cu elevii ,,Cu viata mea apar viata" si din doi în doi ani cu cercurile tehnico - aplicative “Prietenii Pompierilor”;
e) emite, cu avizul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta Regulamentele de organizare si desfasurare a concursurilor cu elevii ,,Cu viata mea apar viata" si cu cercurile tehnico - aplicative „Prietenii Pompierilor";
f) organizeaza, prin inspectoratele scolare, concursurile de specialitate, fazele pe unitati scolare, localitati/zone si judet;
g) asigura, prin inspectoratele scolare, conditiile corespunzatoare de pregatire a echipajelor câstigatoare la nivel judetean/teritorial pentru participarea la fazele nationale;
h) desemneaza specialisti în vederea pregatiri echipajelor si participarii la concursurile internationale de specialitate;
i) asigura participarea comunitatilor scolare la exercitiile si activitatile practic-educative organizate si conduse de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si unitatile subordonate;
j) dispune planificarea de fonduri financiare pentru asigurarea cheltuielilor de transport, cazare, masa, precum si a taxelor specifice de participare, pentru echipajele si cadrele didactice însotitoare, atât la concursurile organizate la nivel national cât si international;
k) asigura, prin inspectoratele scolare, participarea directorilor de scoli, în perioada premergatoare începerii anului scolar sau ori de câte ori este nevoie, la instruirile organizate de inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta;
1) analizeaza, anual, la nivelul ministerului si semestrial, la nivelul inspectoratelor scolare modul de organizare si desfasurare a pregatirii în domeniul situatiilor de urgenta;
m) se preocupa pentru atragerea de resurse fmanciare extrabugetare pentru desfasurarea activitatilor specifice;
n) colaboreaza cu ministerele si celelalte institutii care îndeplinesc functii de sprijin în cadrul Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta, în scopul eficientizarii activitatii educative pentru situatii de urgenta;
o) coordoneaza, spnjina si îndruma inspectoratele scolare si unitatile de învatamânt privind desfâsurarea activitatilor de pregatire în domeniul situatiilor de urgenta.


III. OBLIGATIILE INSPECTORATULUI GENERAL PENTRU
SITUATII DE URGENTA

15. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta are urmatoarele obligatii:
a) asigura asistenta de specialitate Ministerul Educatiei si Cercetarii in activitatea de educare a elevilor in domeniul situatiilor de urgenta;
b) acorda sprijin, prin unitatile teritoriale subordonate si personalul de specialitate cu atributii în domeniu din cadrul localitatilor, inspectoratelor scolare si unitatilor de învatamânt in organizarea si desfasurarea activitatilor de pregatire;
c) organizeaza si desfasoara cu comunitatile scolare exercitii si activitati practic-educative;
d) elaboreaza si actualizeaza periodic tematica de pregatire;
e) avizeaza Regulamentele de organizare si desfâsurare a concursurilor cu elevii ,,Cu viata mea apar viata" si cu cercurile tehnico - aplicative „Prietenii Pompierilor";
f) organizeaza., anual, în colaborare cu Ministerul Educatiei si Cercetarii Tabara Nationala în care sa se desfasoare faza nationala a concursurilor cu elevii ,,Cu viata mea apar viata" si din doi în doi ani cu cercurile tehnico - aplicative ,Pnetenii Pompierilor";
g) acorda asistenta tehnica de specialitate, prin unitatile teritoriale din subordine, pentru organizarea si desfasurarea concursurilor de specialitate, fazele pe unitati scolare, localitati/zone si judet;
h) asigura, prin inspectoratele din subordine, pregatirea echipajelor câstigatoare la nivel judetean/teritorial pentru participarea la fazele nationale;
i) asigura, prin inspectoratele judetene/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta, instruirea directorilor de scoli, în perioada premergatoare începerii anului scolar sau on de câte on este nevoie, privind organizarea pregatirii în domeniul situatiilor de urgenta;
j) acorda sprijin de specialitate în pregatirea echipajelor reprezentative si participa la concursurile de specialitate la nivel international;
k) analizeaza, anual, la nivelul Inspectoratului General si semestrial, la nivelul inspectoratelor judetene modul de organizare si desfasurare a pregatirii în domeniul situatiilor de urgenta;
1) elaboreaza brosuri, pliante si alte materiale documentare în colaborare cu ministerele si celelalte institutii care îndeplinesc functii de sprijin în cadrul Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta;
m) coordoneaza, îndruma si sprijina unitatile subordonate în organizarea si desfasurarea activitatilor de pregatire pentru situatii de urgenta.

DISPOZITII FINALE

16. Prezentul Protocol se aplica începând cu anul scolar 2005 - 2006.
17. Prezentul Protocol se încheie în doua exemplare, cite unul pentru fiecare institutie.
18. Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta,
prin compartimentele de specialitate, vor transmite prevederile acestui protocol structurilor din
subordine pentru aducere la îndeplinire.
INSPECTOR GENERAL MINISTRUL EDUCATIEI SI
General maior CERCETARII
Vladimir SECARA Mircea MICLEA


Anexa 1

SUGESTII DE TEME


Pregatire pentru aparare împotriva incendiilor
1. Rolul focului în viata omului.
2. Cauze de incendiu.
3. Masuri de prevenire si stingere a incendiilor.
4. Urmari ale incendiilor.
5. Stingerea unui incendiu.
6. Comportarea în caz de incendiu.
7. Primul ajutor în caz de incendiu.
8. Reguli de prevenire a incendiilor în scoala, locuinta si gospodarie.
9. Protectia mediului înconjurator împotriva incendiilor.
10. Despre profesia de pompier.

 

Pregatirea pentru situatii de protectie civila
1. Notiuni despre dezastre.
2. Dezastre naturale.
3. Dezastre datorate activitatii umane.
4. Evenimente atipice care pot provoca situatii de urgenta.
5. Înstiintarea, avertizarea si alarmarea în situatii de urgenta.
6. Mijloace individuale de protectie.
7. Mijloace colective de protectie.
8. Adapostirea si evacuarea în situatii de urgenta.
9. Primul ajutor sanitar în cazul producerii situatiilor de urgenta.
10. Comportamentul populatiei în caz de dezastre.
11. Limitarea si înlaturarea efectelor dezastrelor.
12. Impactul dezastrelor asupra mediului.

 

Anexa 2

OBIECTIVE SI STRATEGII DE REALIZARE

 

Componenta Obiective   Strategii de realizare    
    Activitati Metode Mijloace didactice Produse ale
activitatii
Educatia
privind
apârarea
împotriva
incendiilor
Elevul va fi capabil:
- Sa utilizeze corect sursele
de aprindere din locuinte si
gospodarie;
- Sa recunoasca sursele
potentiale de producere a
incendiilor;
- Sa stie sa stinga un început
de incendiu;
- Sa foloseasca mijloacele de
stins incendii;
- Sa acorde primul ajutor în
caz de arsuri si intoxicatii;
- Sa cunoasca posibilitatile
de salvare în caz de incendiu;
- Sa aplice normele de
prevenire si stingere a
incendiilor;
- Sa-si formeze comportamente preventive si de aparare împotriva incendiilor;
- Sa-si formeze o atitudine pozitiva fata de profesia de pompier.
• Concursuri
tematice;
• Întâlniri cu
specialisti;
• Mese rotunde;
• Conferinte;
• Vizionari de
casete, filme
documentare;
• Jocuri interactive;
• Antrenamente
practice;
• Exercitii de simulare;
• Excursii si
drumetii tematice;
• Realizarea unor
proiecte;
• Cercul “prietenii pompierilor"
• Prelegerea;
• Lectura;
• Dialogul;
• Conversatia;
• Dezbaterea;
• Jocul de rol;
• Exercitiul;
• Simularea;
•Problematizarea;
• Studiul de caz.
• Brosuri;
• Pliante;
• Afise;
• Articole din presa;
• Filme;
• Casete audio-
vizuale;
• Fotografii;
•Echipamente
specifice;
• Radio- -televiziunea.
• Cunostinte;
• Deprinderi;
• Abilitati;
• Aptitudini;
•Comportamente;
• Atitudini.
Educatia
pentru
protectia
civila
Elevul va fi capabil:
• Sa clasifice dezastrele dupa natura si cauzele care le produc;
• Sa identifice si sa localizeze principalele dezastre care afecteaza teritoriul national;
• Sa cunoasca cauzele si sa recunoasca formele de manifestare a dezastrelor naturale si a celor datorate activitatii umane;
• Sa identifice evenimentele atipice care pot produce situatii de urgenta;
• Sa cunoasca sistemul de înstiintare, avertizare si alarmare a populatiei si sa actioneze în functie de specificul acestuia;
• Sa foloseasca mijloacele de protectie individuala si colectiva;
• Sa cunoasca si sa apliceregulile de comportament pentru fiecare tip de dezastru în parte;
• Sa acorde prim ajutor în diferite situatii de protectie civila;
• Sa aplice modalitatile de interventie si de ocrotire a mediului ambiant;
• Sa-si dezvolte stapânirea de sine si spiritul de întrajutorare în situatii de urgenta.
• Concursuri
tematice;
• Întâlniri cu
specialisti;
• Mese rotunde;
• Conferinte;
• Vizionari de
casete, filme
documentare;
• Jocuri interactive;
•Antrenamente
practice;
• Exercitii de
simulare,
• Excursii si drumetii tematice;
• Realizarea unor proiecte
• Prelegerea;
• Lectura;
• Dialogul;
• Conversatia;
• Dezbaterea;
• Jocul de rol;
• Exercitiul;
• Simularea;
•Problematizarea;
• Studiul de caz.
• Brosuri;
• Pliante;
• Afise;
• Articole din presa;
• Filme;
• Casete audio-vizuale;
• Fotografii;
•Echipamente specifice;
• Radio--televiziunea.
• Cunostinte;
• Deprinderi;
• Abilitati;
• Aptitudini;
•Comportamente;
• Atitudini.