Planul de alarmare si evacuare
Planul de alarmare si evacuare cuprinde instructiuni
si sfaturi privind comportamentul în caz de incendiu si masurile
specifice de interventie. El trebuie sa cuprinda pentru fiecare categorie
potentiala de pericol toate masurile tehnice si organizatorice. De asemenea,
planul de alarmare si evacuare va cuprinde si masurile de prevenire
a incendiilor din unitatea scolara respectiva.
Pentru intocmirea acestui plan se vor studia precizarile din indrumator
Instructiunile, prezentate într-un limbaj accesibil si bogat
ilustrat, sunt elaborate si difuzate gratuit de Inspectoratul General
al Corpului Pompierilor Militari.
Precizari din acest indrumator:
Planul de alarmare si evacuare este structurat în trei capitole:
Capitolul I se adreseaza tuturor persoanelor,
care se pot afla la un moment dat în scoala – chiar si când
acestea sunt pentru scurt timp (de ex. vizitatori, parinti). El cuprinde
instructiuni privind comportamentul de urmat de aceste categorii de
persoane în cazul în care este necesara evacuarea. Un model
de instructiuni este prezentat în anexa nr.1.
In unitatile de învatamânt aceste instructiuni
sunt amplasate în casa scarii sau lift, în apropierea intrarii
în scoala sau lânga stingatoare. Culoarea si textul nu trebuie
schimbate. Totusi, pot fi îndepartate cuvinte sau simboluri, ca
de exemplu „nu folositi ascensorul” daca nu exista nici
un ascensor în cladire. Conform Motto „cu cât mai
putin cu atât mai bine” s-ar putea renunta de exemplu în
scolile generale la formularile „stingeti incendiul” sau
„utilizati stingatoarele”, atâta timp cât în
situatii de urgenta toti profesorii si elevii au interesul principal
sa evacueze rapid cladirea si nu participa la stingere.
Capitolul I se refera si la marcarea cailor de salvare
si de evacuare în caz de urgenta. Aceasta se face în acord
cu pompierii. Simbolurile internationale ale acestora sunt reprezentate
în anexa nr.2.
Capitolul II se adreseaza persoanelor,
care îsi petrec timpul în cladire, deci care nu sunt doar
în trecere (de ex. profesori, elevi).
El este împartit în urmatoarele subcapitole:
- Reguli specifice de prevenire a incendiilor
- Scenarii de incendiu
- Cai de evacuare si salvare
- Sisteme de alarmare si echipamente de stingere a incendiilor
- Reguli speciale de comportament în caz de incendiu
- Anuntarea incendiului
- Semnale de alarmare si indicatii
- Evacuarea în siguranta
- Stingerea incendiului
In fiecare clasa vor fi afisate într-un loc vizibil
extrase din acest capitol cuprinzând reguli pe care elevii si
profesorii trebuie sa le cunoasca si sa le respecte în cazul declansarii
alarmei de evacuare. Un exemplu dintr-un astfel de extras este prezentat
în anexa nr.3
Capitolul III se adreseaza persoanelor,
care pe lânga obligatiile generale au si atributii speciale în
domeniul apararii împotriva incendiilor (de ex. directorul scolii,
administratorul, tehnicieni).
Astfel, în caz de urgenta, profesorii au ca atributie
principala „EVACUAREA SCOLII”. Obligatiile directorului
si administratorului scolii în caz de alarma sunt reglementate
prin instructiuni de serviciu. In acest context mai trebuie clarificate
si alte aspecte, precum:
- Cine verifica realizarea evacuarii totale?
- Cine îi întâmpina pe pompieri si îl informeaza
pe seful de interventie?
|